Detaljeret program

1.  Dag – Mandag d. 28.10 formiddag: Ankomst – velkomst – introduktion.

På ankomstdagen starter vi efter indkvarteringen med frokost sammen med højskolens øvrige elever. Det er alle yngre mennesker der deltager i et halvårligt højskoleforløb i musik. Så er vi i gang og mærker allerede her summen af fællesskab og ånd. Måltiderne er også samtalestunder. Maden er økologisk og rigelig. Ingen går sultne fra borde.

Herefter samles vi i kursets fællesrum.

Mandag eftermiddag. 

Introduktion til ugens program og forventningsafstemning.

Derefter går vi i gang. Hver dag vil deltagerne blive introduceret til nye ideudviklings- og kreativitets værktøjer. Det kalder vi IDE & KREATVITETSPROCES. Den er fundamentet for meget af det der udløser vores potentiale. Derfor lærer vi at benytte disse teknikker og overfører dem til forskellige kunstformer i løbet af ugen. Musik, maleri, mv. (Der kræves ingen forudsætninger for deltagelse). Kunstformerne vi arbejder med, er værktøjet til at understøtte de mentale kreative processer. Uden vores evne til at tænke, se og føle nyt – intet nyt. Ide. & Kreativitetsprocesserne sætter det i gang.

IDE & KREATVITETSPROCES: VÆRKTØJ # 1 = KRYDSMETODEN

Efter idegenereringsprocessen skal vi afprøve den ny lærte metode. Her lader vi musikken krydsbestøve og inspirere vores tanker, når vi tegner eller maler.

Musikken i billedkunst.

Når vi hører et stykke musik, består det af forskellige sekvenser, der bliver sat sammen. Det kan være en symfoni, som er meget kompleks, eller en børnesang som er meget enkel. Således er billeder også komponeret af forskellige elementer, der spiller sammen- fra det meget komplekse til det meget enkle. Det skal vi dykke ned og lade os inspirere af.

Det grundlæggende princip i billedkunst er kompositionen, altså hvordan billedet er bygget op. Er billedet dynamisk eller stillestående, eller dynamisk med masser af bevægelse, er det åbent og inviterende eller lukket. Ofte er billeder sat sammen af overordnede geometriske figurer eller principper som fx. det gyldne snit, som umiddelbart giver billedet en fremtræden, som fastholder opmærksomheden.

Degas billede af balletpigerne er her tilført forskellige geometriske værktøj – Det gyldne snit, en 3 deling af billedfladen og diagonaler der fører fra hjørne til hjørne.

Vi komponerer egne billeder med forskellige enkle former: trekanter, cirkler eller sammensatte former. Eksperimenterer med den dynamik, som vi får foræret af krydsmetoden

Aften

Aftensmad kl. 18 – 19

Kl. 20 – 22

Om aftenen Foredrag:

Musik og historier – en rejse i musikkens verden bag kulissen og ned i maskinrummet. Hvordan er musikken skruet sammen, hvor kommer den fra og hvem drev musikken frem? Hvad har Platon tilfælles med rap musik? Og hvilken funktion havde sang i stenalderen?

Derefter Go nat og på puden med alle dagens indtryk.  

_____________________________________________________________________________

2. Dag – Tirsdag d. 29.10


IDE & KREATIVITETSPROCES: VÆRKTØJ
# 2 = DISNEYMETODEN

Walt Disney har skabt eventyr og fortællinger som få andre. Hans metode til at arbejde og være kreativ dykker vi ned i og lade os inspirere af. Metoden har også været med til at inspirere til den prisbelønnede udviklingsmetode: Kunstgrebsmetoden som Niller Wischmann har udviklet. Efter visningen af Disney og Kunstgrebsmetoden afprøver vi den for at inspirere vores tanker. Her vil vi bruge ordet – fortællingen til at udfordre vores kreativitet.

Tekst workshop

Fortællingen
Vi er i det daglige omgivet af ord og fortællinger – TV serier, radio, Facebook, sange, reklamer. Billeder er fyldt med historier, en idé er en fortælling om et ideal. At skrive er en måde at befri sine tanker og konkretisere dem. Når man får hul på historien, skriver den ofte sig selv, fordi karaktererne får sit eget liv.

Vi vil arbejde med forskellige teknikker til at åbne for fortællingen. Det kan være prosa, lyrik, en tegneserie, et eventyr, en sketch eller satire. Vi udforsker også hvordan ord, billede og musik kan krydsbestøve hinanden. Man siger, at der basalt set kun findes 2 vittigheder, men desværre har underviserne glemt den anden- det kan være vi kan finde den sammen.  
3. Dag – Onsdag d. 30.10

IDE & KREATIVITETSPROCES: VÆRKTØJ
# 3 = HVIS DU VAR XPERSON METODEN

At lege og udfordre vores tanker med nye identiteter er en stærk vej til at skabe nye ideer. Denne dag vil vi sammen udfordre det potentiale og vise dig hvordan du kan bruge det i den kreative proces. Vi udfolder det gennem en workshop hvor vi maler, skaber ord og nye fortællinger og bygger ovenpå de foregående dages læring.     

Fortællingen i billedet – male og tekstworkshop  

Alle billeder fortæller en historie – De allertidligste billeder i menneskets historie fortæller en historie om jægere og deres bytte, frugtbarhed og overlevelse. De italienske billeder fra renæssancen er enten med motiver fra antikken eller fra kristendommen. Bag motiverne gemmer der sig en masse budskaber, som på en gang er åbenbare, men også skjulte. Man kan sige, at billederne både har en indvendig og en udvendig fortælling.

Den abstrakte kunst bærer også på budskaber og fortællinger, men er mere åbne for fortolkninger.

Vi vil bruge tekst materiale fra tirsdagens workshop som grundlag for sammen at skabe nye billeder. Her får du metoden til at smelte fortællingen og billedet sammen?  Vi vil arbejde med at bruge en fiktiv person som fortæller. 

Alfa- Bøtæ – Asemantisk skrift, tegn uden mening- eller fri fortolkning. (Jakob Olsen 2022)

4. Dag – Torsdag d. 31.10

IDE & KREATIVITETSPROCES: VÆRKTØJ # 4 = BRAINSTORM PÅ NYE MÅDER

Einstein sagde at “Musikken er den største af alle kunstarter”. Denne torsdag vil vi sammen udfolde det store potentiale, der er i at krydsbestøve musik og billedkunst og bygge videre og ovenpå de forrige dages ny læring. 

Rytmik i musik og billedkunst workshop
Rytmen findes i alle menneskets gøremål og genstande. I musik, sproget, toget på skinnerne, trafiklyset, arkitekturen og selvfølgelig også i billedkunsten.

Hjerteslaget i musikken er takten/pulsen, det er grundlaget, rytmikken handler om tre centrale elementer: varighed, tidsmæssig placering og betoning. Det samme kan siges om rytmik i billeder, forskellige elementer der har forskellige størrelser, positioner og har hårde, bløde eller sammensatte former.

I vores vesteuropæiske kultur bruger vi mest “lige” rytmer, hvor man i andre kulturer ofte bruger ”skæve rytmer” – men der er undtagelser. Højt på en gren en krage, der er tre takter i 5 og en i 3.

I billedkunst kan meget fast rytmik være monotont, hvor det skæve kan virke uroligt – begge del er effekter, der virker i både musik og billeder.

(Jakob Olsen 2022)

I denne workshop vil arbejde med musik og billedkunst, vi vil spille rytmer og arbejde med spontan rytmisk tegning. Arbejdet udmunder i produktion et fælles værk. Værket doneres til Højskolen eller andet godt formål.

5 Dag – Fredag d. 1.11

IDE & KREATIVITETSPROCES: VÆRKTØJ # 5 = NATURMETODEN

Naturen er en kæmpe kraft og ressource til at lade op, få sindet i ro og til at få ny inspiration. Den saft og kraft vil vi udnytte til at lade os få indblik i en ny metode, der kan styrke vores kreativitet.  

Workshop med skabelse af individuelle værker ved hjælp af naturens materialer:

Vi vil gå ud i naturen for at vække vores nysgerrighed og iderigdom. I naturen bliver mere fleksible i vores tankemønstre. Det vil vi have fokus, da det er afgørende for, at vi kan se vores opgaver, projekter, forhindringer etc. på nye måder og dermed skabe nye ideer og løsninger og forløse vores kreativitet. Det kan gøres og bruges systematisk – så det skal vi arbejde med. Samtidig vil vi hver især samle de naturmaterialer og artefakter vi finder og tage dem med retur til højskolen for at lave et værk.

(Jakob Olsen 2023)

6 Dag – Lørdag d. 2.11  

Vi evaluerer forløbet og slutter denne uge i kreativitetens tegn af med fernisering af alle producerede værker, medens vi skåler i Champagne. Deltagerne er velkommen til at invitere familie venner på besøg til denne begivenhed.

Frokost på højskolen inden vi siger farvel – og måske på gensyn til nye venskaber.